Cele pedagogiki Montessori
Pedagogika Montessori pomaga w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości, w formowaniu prawidłowego charakteru, zdobywaniu wiedzy, umiejętności życiowych, szkolnych oraz współdziałania.
Cele te realizowane są poprzez pomoc dziecku w:
- rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły
- wypracowaniu wewnętrznej samodyscypliny, opartej na samokontroli, a nie na zewnętrznym przymusie, czy uzależnieniu od nagrody
- formowaniu postawy pracy zespołowej bez rywalizacji i oceny
- zamiłowaniu do pracy i porządku w otoczeniu
- osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem
- rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy
- budowaniu szacunku dla pracy i indywidualności innych osób
Zadania pedagogiki Montessori:
nauka przez działanie:
dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność, w specjalnie przygotowanym otoczeniu
samodzielność:
dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy (indywidualną lub w grupie) przy zachowaniu reguł społecznych; rozwijają indywidualne uzdolnienia i uczą się tego, co sprawia im przyjemność i jest potrzebne do indywidualnego rozwoju
koncentracja:
dzięki specjalnie zaprojektowanym pomocom, dzieci ćwiczą precyzję ruchów i wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych zadań
porządek:
dzieci przestrzegając zasad porządku w otoczeniu i swoim działaniu, odczuwają porządek w swoim wnętrzu
społeczne reguły:
zróżnicowane wiekowo grupy, sprzyjają wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności; dzieci uczą się przestrzegać reguł: nie krzywdź, nie niszcz, nie przeszkadzaj innym w pracy
obserwacja:
jest kluczem do poznania dziecka, drogowskazem dla nauczyciela, jakie pomoce powinny znaleźć się w otoczeniu, aby zapewnić optimum dziecięcych możliwości indywidualny tok rozwoju każdego dziecka: dziecko pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmując aktywności, do których jest już gotowe i którymi jest zainteresowane