Co wyróżnia przedszkole Montessori od przedszkola tradycyjnego?
ORGANIZACJA PRACY
| PRZEDSZKOLE Montessori: | PRZEDSZKOLE tradycyjne: |
| Kładziony jest nacisk na zrozumienie | Kładziony jest nacisk na uczenie się na pamięć |
| Podejście do nauczania głównie indywidualne | Podejście do nauczania głównie grupowe |
| Kładziony jest nacisk na tworzenie relacji społecznych | Kładziony jest nacisk na mechaniczne zachowania społeczne |
| Grupy zróżnicowane wiekowo powodują, że dzieci uczą się wzajemnie od siebie, rozwijają samodzielność i niezależność od dorosłych. | Podział dzieci na grupy według tego samego wieku powoduje konkurencję wśród rówieśników na zasadzie „lepszy-gorszy”. |
| Odzwyczajanie od nagrody i kary, dzięki czemu następuje naturalny rozwój i kształtowanie się wewnętrznej samodyscypliny dziecka. | Częste nagrody i kary zaburzają rozwój samodyscypliny. |
|
Uporządkowane otoczenie – każdy przedmiot ma swoje miejsce w sali. |
Dowolność ustawienia. |
NAUKA
| PRZEDSZKOLE Montessori: | PRZEDSZKOLE tradycyjne: |
| Dziecko pracuje indywidualnie z wybranym przez siebie materiałem, dostosowanym do jego rozwoju, potrzeb i zainteresowań. | Dzieci pracują w grupie, jednakowo według ustalonego programu zajęć dla danego rocznika. |
| Dziecko wybiera miejsce, formę pracy i czas jaki chce danemu zadaniu poświęcić. | Nauczyciel wybiera miejsce, formę i czas zajęć. |
| Odpowiednio przygotowane otoczenie edukacyjne mobilizuje do działania. | Nauczyciel skłania do działania. |
| Materiał dydaktyczny Montessori jest tak skonstruowany, że poprzez kontrolę błędu, umożliwia samodzielną naukę dziecka. | Nauka i wskazywanie błędów, odbywa się za dużym pośrednictwem grupy lub nauczyciela. |
| Dziecko otrzymuje odpowiedni czas na zakończenie zadania. | Określony czas przeznaczony na wykonanie zadania. |
| Tempo nauki wyznaczone indywidualnie przez ucznia. | Tempo nauki narzucone przez grupę i nauczyciela. |
| Wewnętrzne wzmocnienie sukcesu naukowego. | Zewnętrzne wzmocnienie sukcesu naukowego . |
| Osobiste uczucia postępu lub jego brak. | Nagrody i kary. |
| Dziecko pracuje swobodnie poruszając się w sali i wybierając interesującą go aktywność . | Zazwyczaj przypisane stałe miejsce w sali, brak możliwości wstawania z miejsca i swobodnego poruszania się. |
| Uczestnictwo w grupie jest kwestią wyboru | Wymagane jest uczestnictwo w grupie |
| Nauka samodzielności poprzez materiały oparte na postrzeganiu zmysłowym. | Nauka samodzielności pozostawiona rodzicom. |
| Pomoce dydaktyczne podzielone na poszczególne działy są elementami świata rzeczywistego. | Duża ilość zabawek i bajek wprowadzających w świat fantazji. |
| Materiał utrwalany jest poprzez możliwość powracania do wcześniejszych zadań i związanych z nimi odczuciami wewnętrznymi. | Materiał utrwalany jest indywidualnie przez dziecko w domu z rodzicem. |
| Szeroki wachlarz pomocy sensorycznych, za pomocą, których dziecko rozwija wszystkie swoje zmysły i myślenie przestrzenne, niezbędne do matematyki. | Niewielki nacisk na rozwój sensoryczny. |
| Przechodzenie od konkretu do abstraktu. | Nacisk kładziony na myślenie abstrakcyjne. |
| Realne działanie. | Odgrywanie ról i fantazje. |
NAUCZYCIEL
| PRZEDSZKOLE Montessori: | PRZEDSZKOLE tradycyjne: |
| Materiały pozwalające na samonauczanie pomagają dziecku uczyć się pojęć. | Nauczyciel uczy dziecko pojęć. |
| Nauczyciel zachęca do współpracy w nauczaniu. | Nauczanie prowadzone jest przez nauczyciela. |
| Dziecko kierowane wewnętrznym planem rozwoju, poprzez samodzielny wybór materiałów, zdobywa kolejne umiejętności, | Nauczyciel przydziela pracę i realizuje jeden program dla wszystkich. |
| Dziecko odkrywa swoje błędy. | Nauczyciel wskazuje błędy dziecka. |
| Nauczyciel sprawuje funkcję przewodnika klasy. | Nauczyciel sprawuje kontrolę nad klasą. |
| Środowisko oraz metoda zachęcają do samodyscypliny. | Dyscyplina skupia się wyłącznie w gestii nauczyciela. |
| Nauczyciel jest przewodnikiem i obserwatorem dziecka. | Nauczyciel znajduje się w centrum jako głównie prowadzący. |
| Nauczyciel zwraca się do dziecka. | Nauczyciel zwraca się do grupy. |
